Sukces Zagubiony ? Wzornictwo Przemysłowe(industrial design) 1945-1989
Wystawa: Muzeum Techniki w Warszawie,
25 wrzesień - 04 listopad 2012
Jest paradoksem, że w czasach trudnych powstało tak wiele przykładów dobrego wzornictwa przemysłowego. To niewątpliwie sukces i zasługa projektantów, których prace w postaci prototypów, odlewów gipsowych i zdjęć można oglądać na wystawie. Niestety sukces ten często pozbawiony był rezultatu w postaci wdrożeń do produkcji. Stąd nazwa: Sukces Zagubiony.
Nasza ekspozycja zaczyna się tam, gdzie kończyły się wystawy poświecone designowi prezentowane dotychczas w muzeach sztuki. Skupiały się one na wyrobach wykonanych w sposób rzemieślniczy. My pokazujemy urządzenia, które projektanci zaprojektowali z intencją podjęcia ich produkcji w sposób przemysłowy. Przedmioty te są: funkcjonalne, ergonomiczne, tanie, a nie zaledwie piękne.
Tą wystawę chcemy uwypuklić potrzebę istnienia Muzeum Techniki, które od przeszło 50 lat zabezpiecza i dokumentuje często unikalne wynalazki. Niewątpliwie prezentują one dorobek kultury technicznej Polaków.
Szczególnie cennym eksponatem zaprezentowanym na wystawie jest AKAT-1. Łączył on w sobie wszystkie cechy dobrze zaprojektowanego produktu: innowacyjne rozwiązanie techniczne, interesującą wizualnie obudowę, która podkreśla jego funkcje i ułatwia użytkowanie.
AKAT był pierwszym w Europie tranzystorowym (na polskich tranzystorach i diodach) analizatorem układów równań różniczkowych i symulatorem złożonych przebiegów dynamicznych ze zmiennymi parametrami takimi jak resorowanie pojazdów, przepływy cieczy, wymiana ciepła. Wyniki w postaci graficznej pokazane były na ekranie. Konstruktorem urządzenia był Jacek Karpiński
Obudowa, którą stworzyli w legendarnych Zakładach Artystyczno ? Badawczych Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych Stanisław Miedza-Tomaszewski, Andrzej Jan Wróblewski i Olgierd Rutkowski, do dziś zachwyca formą i treścią.
Obok Akata można oglądać na wystawie m. in.
samochód Smyk, samochód Beskid 106, samochód Warszawa 210 (odlew gipsowy), samochód FSO Ogar LS, Skuter OSA M52, Skuter Osa M55, FSM Syrena Bosto (zdjęcie), pojazd inwalidzki Gacek (zdjęcie),
Minikomputer Mera 400, Komputer Osobisty Mazovia 1016, Monitor ekranowy MERA 6052;
Magnetofon ?Daria?, Radioodbiornik ?Julia?, Zestaw Muzyczny Hi-Fi Radmor 5000
model samolotu PZL-104 Wilga, Szybowiec SZD-24 Foka
varia: Aparat fotograficzny ?Alfa?, lampy systemu ART
Wystawa sięga również do przedwojennych korzeni polskiego wzornictwa przemysłowego: motocykla Sokół 200 i parowozu PM-36-1
Miejsce: Sala A (400 m2), w Muzeum Techniki w Warszawie,
Pałac Kultury i Nauki, Pl. Defilad 1,
Kurator wystawy:
Andrzej Berezowski (Muzeum Techniki):